Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více...
 

SEO: Googe a HTTPS podruhé

V prvním článku jsme si krátce řekli rozdíl mezi http a https. Dozvěděli jsme se, co zřejmě Google sleduje tím, že bude zvýhodňovat weby se zapnutým https – pravděpodobně si přeje vyšší bezpečnost internetu, jak v minulosti oznámil.

Než se pustíte do migrace na HTTPS

Než se pustíte do migrace z http na HTTPS, musíte počítat s několika věcmi:

  • Spustíte-li HTTPS verzi webu, vypněte původní http verzi
  • HTTPS malinko zvýší vytížení CPU, máte-li ale trošku rozumný hardware, nedělejte si s tím starosti
  • Certifikáty něco stojí a expirují
  • Změna na HTTPS může být pro vyhledávač podobná jako, kdybyste změnili doménu

Zapnout HTTPS, ale vypnout HTTP

Proč při zapnutí HTTPS vypnout HTTP verzi webu? Důvod je prostý – pro vyhledávače by se stejný obsah generoval dvakrát, vznikly by duplicity a to rozhodně Google nemá rád. Takže zatímco váš cíl spuštěním HTTPS je zlepšit své postavení ve vyhledávání, při souběžném běhu obou protokolů, může dojít k opaku – vaši penalizaci.

Jak tedy správně „vypnout“ HTTP? Je několik možných způsobů. Lze to řešit na straně webového serveru, např. Apache, nebo v rámci aplikace – např. lze ve frameworku nastavit defaultní url na HTTPS (NETTE Framework umožňuje nastavit přesměrování pomocí route). Nejsnazší je zřejmě překonfigurovat vhosta v Apachi:

           RewriteEngine On

            RewriteCond %{SERVER_PORT} 80

            RewriteRule ^/(.*)$ https://www.domena.cz/$1 [R=301,L]

Velmi důležité je ono číslo 301 – tím sdělíte vyhledávači, že původní HTTP verze je permanentně přemístěna na HTTPS. Více si k tomu povíme na konci článku.

 

HTTPS vám nepatrně zvýší zátěž serveru

To je sice pravda, ale pokud by vám HTTPS vážně narušilo chod webových stránek, asi byste měli server i bez přechodu na HTTPS vyměnit. HTTPS totiž zatíží web nepatrně, a každý rozumně nadimenzovaný server toto musí unést. V případě, že tomu tak není, stačí když vám na web přijde o pár desítek či set lidí za den více než obvykle, a způsobí vám stejné problémy.

Jedno je však pravda - načtení HTTPS stránek může být o pár ms pomalejší. Google samozřejmě zohledňuje i rychlost načítání stránek, ale rozdíl není takový, aby to mělo velký dopad na vaše pozice ve vyhledávání.

Certifikáty nejsou zadarmo

Certifikáty nejsou zadarmo, ale existují výjimky. Např. Startssl umožní vydat zdarma jeden certifikát pro doménu. Jde o základní verzi a jediným ověřeným údajem v certifikátu je doménové jméno. Přesto HTTPS bude fungovat. Bude-li vyžadovat vyšší zabezpečení, budete si muset připlatit 60$. Certifikát zdarma je platný u Startssl jeden rok. Konfigurace není snadná. Placené certifikáty jsou zpravidla platné 2 roky.

Při nasazení HTTPS si dejte pozor na platnost certifikátu. Po jeho vypršení se návštěvníků webu objeví známé varování o nebezpečných stránkách. To odradí od prohlížení takového webu téměř každého.

Změna na HTTPS rovná se nová doména?

Změna na HTTPS v krátkodobém horizontu, zřejmě poznamená vaše pozice a to k horšímu. Někteří SEO odborníci označují změnu za stejnou, jako byste přešli na úplně novou doménu. Takový přechod bývá dosti bolestivý, i když časem by se mělo vše urovnat. Je otázkou, zda Google změnu http na HTTPS vidí opravdu jako „nepopsaný papír“. Domnívám se, že by to tak úplně být nemělo. Přeci jen data o vaší doméně budou stejná, např. její stáří. Pokud pro přesměrování navíc použijete redirect 301, nemusí být přechod tak bolestivý. Ono přesměrování 301 je důležité, a bez něj bychom změnu neprováděli.

Migrovat na HTTPS nebo ne?

Finální rozhodnutí je vždy na každém webmasterovi, majiteli webu, marketingovém poradci, SEO analytikovi. Někomu se změna vyplatit může, jiný pocítí bolestivý propad, aby se zase v budoucnu dostal min. na původní pozice.

Lze ale očekávat, že s ohledem budoucího vývoje, bude lepší onu ztrátu pozic absolvovat nyní, a vydobít si později trochu více místa na internetovém slunci, kdy HTTPS stránky budou častější, ne-li majoritní skupinou webových stránek.

Shrnutí, jak správně přejít na HTTPS:

  • Určitě použijte redirect 301
  • Aktualizujte vaše statické odkazy, hlavně si pohlídejte analytické nástroje
  • Upravte si v Google Webmaster Tools adresu webu na https
  • Bude nutné upravit sitemap.xml
  • Upravte všechny canonical URL
  • Ujistěte se, že robots.txt vám neblokuje https url adresy
  • Ověřte si, že Google vaše HTTPS stránky vidí korektně pomocí Webmaster Tools – načíst jako Google (Fetch as Google)
  • Později ve Webmaster Tools byste měli vidět zaindexované stránky

 

Přečtete si také: Seo novinky: Google a HTTPS